Vimala Thakar

Toegevoegd door Saskia Beugel op 22-11-2009 om 20:42

Vimala Thakar, de vrouwelijke Indiase spiritueel leraar, aan wie EnlightenNext magazine in oktober aandacht heeft besteed, is in Engeland en Amerika het meest bekend als een opvallend onafhankelijke en indrukwekkende lerares in spiritueel ontwaken. Wij denken inderdaad dat ze misschien wel de meest verlichte vrouw van deze tijd was.

Bron: Enlightened Next Magazine

Maar wat velen waarschijnlijk niet weten is dat Thakar ook een gepassioneerd, toegewijd sociaal activiste was. Ze werd zeer beďnvloed door het werk van zowel J Krishnamurti als Mahatma Gandhi. Ze vertegenwoordigde de essentie van verlicht bewustzijn čn sociale verantwoordelijkheid – en bracht naadloos deze twee, doorgaans afwijkende, richtingen van persoonlijk ontwaken en sociale voorspraak samen in de onvermoeibare stroomversnelling van haar leven. En evenals haar mentoren, was ze een absolute revolutionair in beide richtingen. Haar leven en haar filosofie brandden met het vuur van de innerlijke revolutie van de geest, waarvan ze voelde dat het de enige werkelijke grondslag is voor een revolutie van de samenleving.

Thakar, geboren in een Brahmaans middenklasse gezin in centraal India, had al vroeg een passie voor het spirituele leven. “Toen ik vijf jaar was werd ik me ervan bewust dat er ‘iets meer’ moest zijn,” scheef ze, in haar beschrijving van hoe ze van huis wegliep het bos in, op zoek naar God, Hem smekend zich te laten zien. Haar vader, die radicaal onafhankelijk en vrijdenkend was, moedigde haar spirituele interesse aan, ondersteunde haar bij het bezoeken van Ashrams, bij het bestuderen van geschriften en het experimenteren met spirituele beoefening. Ze zette gedurende haar hele jeugd en jonge volwassenheid serieus haar spirituele zoektocht voort en toen ze negentien was ging ze op een intensieve retraite in een grot in de Himalaya. Haar vele ongewone ervaringen uit die vroege jaren hebben een episch aureool als in de verhalen van de Mahabharatan.

Als jonge vrouw raakte Thakar betrokken bij de Vinola Bhave Land Gift Movement.
Bhave, die de spirituele opvolger van Gandhi was en zelf als een heilige werd beschouwd, ging verder met Ghandi’s missie en visioen van een nieuwe sociale orde. En in de jaren dat hij nauw samenwerkte met Thakar, bracht Bhave bij haar de passie van Gandhi over voor “een radicale verandering in de structuur van de menselijke samenleving, alsmede een radicale revolutie in de structuur van de menselijke geest”, zoals ze het zelf beschreef. Onvermoeibaar werkte Thakar in de Land Gift Movement – een programma dat land van de rijken veilig stelde om het opnieuw te distribueren aan landarbeiders zonder land – terwijl ze acht jaar lang van dorp tot dorp, in de lengte en breedte door India trok.

In 1960 werd Thakar door een vriend uitgenodigd om in Varanasi een serie lezingen bij te wonen van een spiritueel leraar. De leraar was de legendarische J. Krishnamurti, die meteen de ongewone jonge vrouw opmerkte die daar achter in de zaal zo vol aandacht zat te luisteren. Hij nodigde haar uit voor een ontmoeting. Hun gesprekken en privé interviews brachten een ware omwenteling teweeg in het bewustzijn van Thakar, het deed haar in een diepe stilte belanden. “Iets van binnen is vrij gekomen, het kan geen begrenzing meer verdragen,” schreef ze. “De invasie van een nieuw bewustzijn dat onweerstaanbaar en oncontroleerbaar is… heeft alles weggevaagd.” Binnen een jaar had Krishnamurti niet alleen haar spirituele realisatie bevestigd, maar smeekte hij haar zelfs dringend om les te gaan geven; “Waarom barst je niet los? Waarom leg je geen bommen onder al die ouwe mensen die de verkeerde richting volgen? Waarom ga je niet door heel India reizen? Is er iemand die dat doet? Als er ook maar een half dozijn mensen dat deed, zou ik geen woord tegen je zeggen. Er is geen tijd te verliezen… Ga – schreeuw het van de daken, ‘jullie zitten op het verkeerde spoor! Dat is niet de weg naar vrede!’… Ga en zet ze in vuur en vlam! Niemand doet het. Zelfs niet één persoon… Waar wacht je nog op?”

Op dit punt aangekomen, zei ze, “vatte de brandende as vlam,” en verliet ze The Land Gift Movement en de sfeer van sociaal werk om aan haar rol van spiritueel leraar te beginnen, de wereld rond reizend om lezingen te geven en meditatiekampen te houden. In een open brief aan haar vrienden en vroegere collega’s, verklaarde zij de reden waarom ze nu haar aandacht uitsluitend aan de innerlijke revolutie besteedde: “De intensiteit en diepte van de ervaring waar ik doorheen ga, valt met geen woord te beschrijven. Alles is veranderd. Het is alsof ik opnieuw geboren ben!… Mijn betrokkenheid bij de beweging is voorbij. Vandaag trof het me om te zien dat het ware probleem het innerlijke probleem van volledige vrijheid is!… De enige verlossing voor de mensheid lijkt een religieuze revolutie van het individu te zijn… Omdat de bron van alle kwaad de inhoud van ons bewustzijn blijkt te zijn, zullen we er wat aan moeten doen. Alles wat eeuwenlang op onze geest is overgedragen zal volkomen opzij gezet moeten worden. Als we het nonchalant aanpakken, of er helemaal niet aan willen beginnen, zal het niet gemakkelijk zijn de stuwkracht van ‘een miljoen keer gisteren’ te overkomen of te verwerpen.”

In de daaropvolgende 22 jaar reisde Thakar rond en gaf ze les in meer dan twintig landen en werden er talloze boeken met haar onderricht in twaalf talen gepubliceerd. Alhoewel ze altijd scherp afgestemd bleef op de politieke, sociale en milieu bewegingen van over de gehele wereld, bleven haar lezingen voor het grootste gedeelte gericht op de innerlijke revolutie van de geest. Echter in 1979 ontstak opnieuw het vuur in Thakar voor haar sociale pleidooi en bekorte ze drie jaar lang haar lezingen, die ze over de hele wereld hield. Ze bleef in India en reisde opnieuw van dorp tot dorp om met mensen te praten over lokale problemen en centra op te richten om dorpsbewoners les te geven in de op landbouw gerichte industrieën, sanitaire aangelegenheden, lokaal zelfbestuur en actief democratisch burgerschap. Na deze onderbreking ging ze opnieuw op reis naar het buitenland, maar nu omvatten haar lezingen volledig zowel haar passie voor de innerlijke als de uiterlijke revolutie. Toen Jack Kornfield, meditatieleraar in Californië, haar vroeg waarom zij terug was gekeerd naar ontwikkelingswerk en het helpen van de hongerigen en de daklozen, antwoordde ze, “Meneer, ik houd van het leven en als levensliefhebber kan ik me niet afzijdig houden van welke activiteit van het leven dan ook. Als mensen honger hebben naar voedsel, is mijn antwoord te helpen ze te voeden. Als mensen honger hebben naar de waarheid, is mijn antwoord ze te helpen die te ontdekken. Ik maak geen verschil tussen mensen helpen die honger lijden en geen waardigheid hebben in hun fysieke leven en mensen helpen die angstig zijn en gesloten en geen waardigheid hebben in hun geestelijk leven. Ik houd van het hele leven.”

“Spiritualiteit is het zaad,” zegt deze verlichte activiste, “en sociale actie is de vrucht die daaruit geboren wordt.” De woorden van Thakar hebben de autoriteit en authenticiteit die voortkomen uit een leven dat met haar hele hart en ziel is toegewijd aan de totale revolutie van de menselijke geest.





Lees verder http://www.enlightennext.nl/thakar/index.html

« terug

Blogger

Saskia Beugel

Zie www.saskiabeugel.com Mindfulness Trainer (MBSR/MBCT), yogadocent en Oprichter Rishis afgestudeerd a... meer »

Rishis nieuwsbrief

voornaam *
achternaam *
email *
Captcha
Type tekens over in het vakje eronder *

Volg Rishis op:

Copyright 2006 - 2011 Rishis, club for free souls. Webdesign by: Granville