Vrouwelijk Leiderschap

Economische crisis? Vrouwelijk leiderschap is hard nodig.
Claire de Haan

We zitten in een economische crisis. De prognosecijfers van het CBS tonen stijging van de werkeloosheid en vrouwenparticipatie blijft achter op gestelde doelen. Hoe deze crisis te interpreteren? De val van het kapitalisme vraagt om een nieuw hiërarchisch model om de economie nu en in de toekomst te redden. Een model waarin vrouwelijke en mannelijke waarden in balans zijn. Waar de matriarch naast de patriarch aan het roer staat. Want vrouwelijke waarden zoals gerichtheid op harmonie en verbondenheid, caring & sharing, en oog hebben voor people & planet zijn hard nodig om een gezonde economie te krijgen.

Mannelijke ik-gerichtheid, hebberigheid en onethisch handelen (in de financiële wereld vnl.) resulteerden in de huidige economische crisis. Bij gebrek aan vrouwelijk tegenwicht is de mannelijke pool helaas te ver doorgeschoten. En dat is een gemist tegenwicht want vrouwen hebben een andere, aanvullende, optiek. Fysiek bepaald staan vrouwen aan het hoofd van de vruchtbaarheidsketen. Zij brengen het leven voort en geven het door, zijn zich bewust van het effect van hun handelen op komende generaties.
Vrouwen zijn meer op harmonie en verbinding gericht, op maatschappelijk belang en lange termijn. Zij houden duurzaamheid op de agenda. Een andere belangrijke vrouwelijke kwaliteit is te delen wat er is. Anders dan mannelijk talent dat uit angst dat er niet genoeg is, geneigd is alles vast en bij zich te houden. In tijden van schaarste een belangrijk om de economie draaiende te houden.

Maar eerst moet worden puin geruimd. Goed nieuws is dat vrouwen goed zijn in puinruimen en goed meebewegen met het onverwachte. Iets waar moederschap hen extra in traint. Deze combinatie van korte termijn daden en lange termijn visie is een belangrijke succesfactor van leiderschap en maakt vrouwelijk leiderschap gewenst. Niet zozeer dat alle vrouwen een leidinggevende functie moeten krijgen. Leiderschap betekent hier verantwoording nemen voor hetgeen je van nature gegeven is, waar je goed in bent. Daarvoor gaan staan en inzetten in je werk.

Op een recente internationale conferentie (500 vrouwen uit 62 landen) over vrouwelijk leiderschap in India bevestigde Katherine Aspaas, Noorse econome en journaliste, het inzicht dat vrouwelijke kwaliteiten toegevoegde waarde hebben. Van oudsher staan economische onderwerpen bovenaan, en sociale issues onderaan de ladder van belangrijkheid. Econome Aspaas ziet de crisis als een kans de hiërarchische piramide in journalistiek om te draaien. Zij beschrijft economie vanuit de sociale issues bvb. wat is de invloed van het onderwijssysteem of van de kinderopvang op de economie. Dus mannelijke waarden van winst, concurrentie vanuit vrouwelijke waarden van harmonie en verbinding bekeken. Volgens haar zeggen een succes in het toegankelijk en meer relevant maken van softe issues.

We kunnen de crisis (sneller?) te boven komen als meer vrouwen meewerken. De recessie laat zien hoe groot de gevolgen zijn als inkomsten voor vrouwen wegvallen. Minder consumptie en minder inkomstenbelasting in het Westen. In derde wereldlanden heeft Micro Financiering van bedrijfjes van vrouwen veel gezinnen (en dorpen!) een betere levensstandaard opgeleverd en economische bedrijvigheid gestimuleerd. De rentestijging brengt hen nu in de problemen. Zij kunnen de rente niet meer afdragen en hun lening daarmee moeilijke terugbetalen. Dat heeft economische gevolgen. Grote delen van de bevolking raken (weer) onder de armoedegrens en kinderen kunnen niet meer naar school maar moeten weer meewerken. Op de lange termijn heeft dat gevolgen voor de ontwikkeling van een land.

In zijn algemeenheid blijkt, in arme en rijke landen, de arbeidsparticipatie van vrouwen een positieve invloed te hebben op de economie, de levensstandaard en op het opleidingsniveau van kinderen. Bovendien zijn talenten van vrouwen, zoals sociale intelligentie en communicatieve vaardigheden hard nodig in een concurrerende internationale economie, waarin een goede dienstverlening en communicatie het verschil maken. Vrouwen hebben echt oog voor de klant.

Het is tijd voor vrouwelijke leiderschap, om vrouwelijke kwaliteiten in de etalage te zetten en gezien te worden. Kwaliteiten van aandacht, zorg, intuďtief handelen, oog voor detail en voor het belang van de gemeenschap, van gerichtheid op harmonie en verbinding.
Deze kwaliteiten toegevoegd aan de meer mannelijke kwaliteiten van daadkracht, lef, actie, het denken in structuren komen ten goede aan een duurzame en economisch gezonde wereld.

Want ze kunnen niet zonder elkaar, mannelijke en vrouwelijke waarden. En voor de mannen die zich nu toch bedreigd voelen: het Amerikaanse onderzoeksbureau Catalyst ondervond in een onderzoek onder 500 beursgenoteerde bedrijven dat bedrijven met 1/3 vrouw in de top, de beste omzetten maken. Het omslagpunt zit dus al bij 33,3% vrouw. De oproep is: zie elkaars talenten als aanvulling op elkaars’ tekortkomingen. Of beter, op elkaars talenten. Want ieder heeft zijn eigen belangrijke rol in het geheel. “The King rules, the Queen knows”.

Claire de Haan, adviseur & trainer maatschappelijk betrokken ondernemen en
Jolanda Holwerda, uitgever en hoofdredacteur LOF, tijdschrift voor moeders met ambities
clairedehaan@tiscali.nl

Rishis nieuwsbrief

voornaam *
achternaam *
email *
Captcha
Type tekens over in het vakje eronder *

Volg Rishis op:

Copyright 2006 - 2011 Rishis, club for free souls. Webdesign by: Granville